Ανακοινώσεις Επιστροφή

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ ΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΤΟΥ ΕΚΑΒ ΠΟΥ ΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΑΛΥΣΙΔΑ) ΔΙΑΣΩΣΗΣ, Δημοσίευση:08-09-2020

Αθήνα 03-09-2020

Αρ. πρωτ: 354

 

ΠΡΟΣ : Υπουργό Υγείας κο Κικίλια Βασίλειο

              Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης κο Βρούτση Ιωάννη

              Πρόεδρο Επιτροπής Κρίσεως Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων κο Μπεχράκη Παναγιώτη

 

 

ΘΕΜΑ : Πρόταση Νομοθετικής ρύθμισης για το συνταξιοδοτικό των υπαλλήλων του ΕΚΑΒ που μετέχουν στο σύστημα (αλυσίδα) Διάσωσης.

 

Η πρόταση που ακολουθεί αναφέρεται στην «ΑΛΥΣΙΔΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ» που περιλαμβάνει τις εξής ειδικότητες (κλάδους):

1. Πληρώματα ασθενοφόρου (διασώστες)

2. Νοσηλευτές

3. Εργαζόμενους στο συνεργείο ασθενοφόρων αυτοκινήτων – Τεχνικό τμήμα

4. Προσωπικό καθαριότητας

 

Όλες οι παραπάνω ειδικότητες στον ιδιωτικό τομέα περιλαμβάνονται στον     κατάλογο των βαρέως ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Συνεπώς οι ρυθμίσεις για το συνταξιοδοτικό τουλάχιστον των κλάδων αυτών θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με αυτές των ασφαλισμένων στον ιδιωτικό τομέα για λόγους ισότητας και ισονομίας. 

 

Συνοπτική περιγραφή αντικειμένου

 

Η «αλυσίδα διάσωσης» είναι το σύνολο των συντονισμένων ενεργειών που έχουν σαν στόχο την παροχή επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας με την οποία είναι επιφορτισμένο το ΕΚΑΒ.

Οι συμμετέχοντες σε αυτή πρέπει να διακρίνονται από:

α) Διαρκή εγρήγορση των πνευματικών τους δυνάμεων, διαύγεια, νηφαλιότητα, άριστα ανακλαστικά.

β) Διαρκή ετοιμότητα σε όλη τη διάρκεια της βάρδιας.

γ) Ακμαίες βιολογικές δυνάμεις.

δ) Σαφή γνώση του αντικειμένου και υπευθυνότητα στην εκτέλεση των απαιτούμενων ενεργειών.

ε) Πνεύμα αυτοθυσίας, κοινωνικής αλληλεγγύης και ευαισθησίας.

 

Βλαπτικοί και επιβαρυντικοί παράγοντες και κίνδυνοι

 

Αυτοί είναι: α) Φυσικοί, β) Χημικοί, γ) Βιολογικοί, δ) Ψυχολογικοί.

 

1. Κυκλικό ωράριο, λόγω της εικοσιτετράωρης λειτουργίας του κέντρου με βάρδιες πρωινές, απογευματινές και νυχτερινές, καθώς και εργασία Κυριακών, αργιών και εορτών με ακατάστατες ημέρες αναπαύσεως (ρεπό). Αυτό συνεπάγεται απορρύθμιση του οργανισμού και σοβαρές διαταραχές των συστημάτων του, όπως επίσης και διατάραξη της ομαλής οικογενειακής ζωής των εργαζομένων.

2. Άρση μεγάλων βαρών, συχνά κάτω από αντίξοες συνθήκες, όπως πολυώροφα κτήρια, υπόγεια, γέφυρες, εργοστάσια, χώρους τροχαίων ατυχημάτων, δυσχερώς προσβάσιμα κλιμακοστάσια. Οι επιβλαβείς επιδράσεις του βάρους και οι εξ αυτού κίνδυνοι μεγεθύνονται από το γεγονός ότι η μεταφορά του ανθρώπινου σώματος συνοδεύεται από συνεχή εναλλαγή του κέντρου βάρους. Μεγάλη επιβάρυνση του μυοσκελετικού συστήματος – συχνή εμφάνιση ορθοπεδικών παθήσεων, σπονδυλικής στήλης, αρθρώσεων, αυχένος, σύμφωνα με δημοσιευμένες στατιστικές μελέτες.

3. Οδήγηση των ασθενοφόρων οχημάτων σε πολύ δυσμενείς κυκλοφοριακές συνθήκες κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα (λεκανοπέδιο Αττικής, Θεσσαλονίκης κ.τ.λ.), με μεγάλες ταχύτητες, ηθελημένες παραβιάσεις του ΚΟΚ, με μεγάλο στρες και ψυχική φόρτιση. Οι εργαζόμενοι εκτίθενται έτσι καθημερινά στον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος, πολλές φορές θανατηφόρου ή με σοβαρούς τραυματισμούς, σύμφωνα με τις υπάρχουσες στατιστικές. Το παρατεταμένο άγχος σε συνδυασμό με την πληθώρα περιστατικών αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, εγκεφαλικών κ.τ.λ.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα οι επιβαρημένες συνθήκες υπό τις οποίες εργάζονται οι διασώστες στις αερομεταφορές, καθώς και η αυξημένη επικινδυνότητα της εργασίας τους (περιστατικά της πτώσης των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ αλλά και τροχαία δυστυχήματα, που στοίχισαν την ζωή σε συναδέλφους μας).

4. Εργασία υπό αντίξοες και συχνά ακραίες καιρικές συνθήκες, όπου όπως είναι φυσικό αυξάνουν οι κλήσεις προς παροχή βοήθειας (καύσωνες, θεομηνίες, πλημμύρες, υπερβολικό ψύχος), απότομη αλλαγή θερμοκρασιών. Ειδικά οι συνθήκες καύσωνα πολύ συχνά επιβαρύνονται και από την ανεπάρκεια του κλιματισμού στην καμπίνα οδηγήσεων της πλειοψηφίας σχεδόν των ασθενοφόρων και την έλλειψη θερμομόνωσης. Σύμφωνα με μελέτες ειδικών είναι διαπιστωμένο ότι οι επιβαρυμένοι θερμικά εργασιακοί χώροι έχουν επιπτώσεις στην σωματική και ψυχική υγεία, με την εξάντληση και κόπωση των φυσιολογικών μηχανισμών θερμορύθμισης του οργανισμού. Τούτο συμβάλλει στην εμφάνιση συγκεκριμένων επαγγελματικών νοσημάτων και περιορίζει σημαντικά και την ικανότητα του εργαζομένου να αντιδράσει σωστά στα εξωτερικά ερεθίσματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εκείνες οι προϋποθέσεις, που οδηγούν στα εργατικά ατυχήματα.

5. Έκθεση σε σοβαρές λοιμώξεις – συνεχής επαφή με αίμα, ούρα, κόπρανα, εκκρίσεις βαρέως πασχόντων, συχνή διεκπεραίωση αδιάγνωστων περιστατικών, όπου είναι αδύνατη η λήψη μέτρων προφύλαξης. Επιβάρυνση του αναπνευστικού από συνεχή εισπνοή καυσαερίων.

6. Συνεχής επαφή με τον ανθρώπινο πόνο, ως παράγοντα βαριάς ψυχικής φόρτισης.

7. Συνεχής έκθεση σε ηχορύπανση (σειρήνες, ασύρματος, κυκλοφοριακό, μηχανή οχήματος), δονήσεις, κραδασμούς, ακτινοβολίες μηχανημάτων, ελλιπής φωτισμός. Όλοι οι παράγοντες αυτοί είναι αποδεδειγμένο ότι με την συνεχή και επαναλαμβανόμενη επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό προκαλούν μόνιμες βλάβες στην υγεία.

8. Έκθεση των πληρωμάτων στη αλόγιστη επιθετικότητα πολιτών, που εκδηλώνεται είτε λόγω ιδιοσυγκρασίας, ψυχασθένειας, χρήση αλκοόλ, ναρκωτικών, παραισθησιογόνων είτε λόγω ψυχικής φόρτισης από την πάθηση συγγενικού προσώπου. Τα μέλη των πληρωμάτων ασθενοφόρων, επειδή πρώτα έρχονται σε άμεση επαφή με τα βαριά περιστατικά, λειτουργούν σαν κυματοθραύστης που δέχεται όλη τη δυσαρέσκεια των πολιτών για τις ελλείψεις του συστήματος υγείας ή και την ανυπαίτια αργοπορία τους λόγω των δυσμενών κυκλοφοριακών συνθηκών. Έχουν παρατηρηθεί άγριοι ξυλοδαρμοί, απειλές κατά της ζωής, προπηλακισμοί κλπ. μελών πληρωμάτων από αγανακτισμένους πολίτες.

9. Έκθεση στον κίνδυνο εκρήξεων, πυρκαγιάς κ.τ.λ. Έχουν συμβεί περιστατικά σοβαρών τραυματισμών μελών πληρωμάτων από την έκρηξη της φιάλης του οξυγόνου που μονίμως είναι τοποθετημένη στο ασθενοφόρο.

10. Έκθεση στον κίνδυνο άδικων καταγγελιών, πειθαρχικών αναφορών και μηνύσεων. Είναι πολύ σύνηθες το φαινόμενο ο θάνατος ή η δυσμενής εξέλιξη κάποιου περιστατικού να αποδίδεται από συγγενικά πρόσωπα του παθόντος στους διασώστες είτε λόγω άγνοιας είτε λόγω φόρτισης της στιγμής είτε για λόγους εκτόνωσης. Οι διασώστες του ΕΚΑΒ ζουν συνεχώς με την αγωνία και το φόβο της άδικης καταγγελίας, αφού είναι οι πιο εκτεθειμένοι στο ενδεχόμενο αυτό και οι πιο απροστάτευτοι από όλους τους παράγοντες του συστήματος υγείας. Τούτο είναι σοβαρός και διαρκής στρεσογόνος παράγοντας με βαριές ψυχολογικές και σωματικές επιπτώσεις.

 

Με βάση τα δεδομένα αυτά γίνεται σαφές ότι οι εργαζόμενοι στην αλυσίδα διάσωσης του ΕΚΑΒ εκτελούν ένα λειτούργημα δύσκολο και επικίνδυνο. Εργαζόμαστε σε συνθήκες εργασιακής εξουθένωσης και δικαιούμαστε ίση μεταχείριση όπως προβλέπει το Σύνταγμα της Χώρας.

 

Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το ωράριο εργασίας των διασωστών/ πληρωμάτων ασθενοφόρου δεν είναι το ίδιο με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στο δημόσιο. Η υπερωριακή απασχόληση είναι σχεδόν καθημερινή λόγω της φύσης της εργασίας. Συνεπώς σε όλη την διάρκεια του εργασιακού βίου τα πληρώματα του ΕΚΑΒ συμπληρώνουν περισσότερο χρόνο εργασίας μακρότερο από τους λοιπούς εργαζόμενους και ότι εκτελούν ταυτόχρονα πέντε διαφορετικές εργασίες, του επαγγελματία οδηγού, του διασώστη, του υγειονομικού, του τραυματιοφορέα και του καθαριστή του αυτοκινήτου. Η συνεχή και μακροχρόνια απασχόληση με τα καθήκοντα που τους έχουν ανατεθεί έχει ως αποτέλεσμα τη γρήγορη και ασυνήθη φθορά του οργανισμού και τον κλονισμό της υγείας τους, δυσανάλογα μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή που υφίσταται ο μέσος άνθρωπος.  Είναι προφανές ότι μετά την πάροδο ενός ορίου ηλικίας, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες και στατιστικές, αυξάνεται σε υπερβολικά μεγάλο βαθμό η πιθανότητα μη αναστρέψιμων βλαβών και ασφαλώς υποβιβάζει την ποιότητα των παρερχομένων υπηρεσιών διάσωσης.

 

Είναι πράγματι αφύσικο και απάνθρωπο ένας διασώστης 60 ετών να επωμίζεται ένα φορείο βάρους 100 ή 120 κιλών ή να οδηγεί με ιλιγγιώδη ταχύτητα το ασθενοφόρο μέσα σε συνθήκες κυκλοφοριακού χάους έχοντας ταυτόχρονα την αγωνία για την τύχη του ασθενούς που κινδυνεύει.

 

Είναι αναγκαίο συνεπώς αμέσως και επειγόντως να υπάρξει εξαιρετική νομοθετική ρύθμιση για τους όρους συνταξιοδότησης της συγκεκριμένης αυτής κατηγορίας δημοσίων υπαλλήλων αντίστοιχη με τη φύση της εργασίας τους.

 

Ως εκ τούτω ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ την συνταξιοδοτική ΕΝΤΑΞΗ στα ΒΑΕ των υπαλλήλων στην αλυσίδα διάσωσης που υπηρετούν στα ΒΑΕ και είναι αποκλεισμένοι επειδή διαθέτουν ασφαλιστικό φορέα το Δημόσιο.

 

ΠΡΟΤΑΣΗ

  • Θέσπιση νέων διατάξεων για τους όρους συνταξιοδότησης των μονίμων υπαλλήλων του ΕΚΑΒ, που απασχολούνται στην αλυσίδα διάσωσης.
  • Εναρμόνιση με τους εργαζομένων στους ΟΤΑ. Με το Ν.3660/2008 ΦΕΚ 78/7.5.2008 σε συνδυασμό με το Ν.3865/2010 άρθρο 6 παρ.8 καθορίστηκαν συνταξιοδοτικά θέματα των εργαζομένων στους ΟΤΑ. Όσοι εργάζονται σε Επαγγέλματα Βαρέα και Ανθυγιεινά, με 15 έτη υπηρεσίας, εκ των οποίων 12 έτη αποκλειστικά στα εν λόγω επαγγέλματα, εκ των οποίων τα 3 έτη τουλάχιστον τα τελευταία δεκατρία (13) έτη πριν την συμπλήρωση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης, δικαιούνται σύνταξη 58 ετών οι άνδρες και οι γυναίκες 53 ετών που σταδιακά ανέβηκε στο 58ο έτος (2011 54ετών, 2012 56 ετών, 2013 58 ετών, εξομοίωση με τους άνδρες)
    Με τους Ν. 4336/2015, 4337/2015, Ν. 4387/2016 τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις και Εγκυκλίους οι ενταγμένοι εργαζόμενοι στα ΒΑΕ εξαιρέθηκαν από τις δυσμενείς συνταξιοδοτικές αλλαγές (αυξήσεις ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης).
  • Ο χρόνος που έχει διανυθεί στην αλυσίδα διάσωσης να θεωρείται ως συντάξιμος χρόνος στα ΒΑΕ, χωρίς προϋποθέσεις και επιβαρύνσεις.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ.


Ο Πρόεδρος                Ο Γ. Γραμματέας

 

Μαθιόπουλος Γεώργιος     Κιτσόπουλος Αλέξιος



Είσοδος Χρήστη
Username
Password
Newsletter
Καταχωρείστε το e-mail σας και μάθετε όλα τα Νέα του σωματείου μας.